הרב המקובל שמעון דהן דהאן שליט"א HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita: *** פרשת וישב *** PARASHAT VA'YESHEV

עבור תרומות לעמותת זוהר הרקיע:

תרומה לעמותת זוהר ההרקיע

HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita

HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita
הרב שמעון דהן (דהאן) שליט"א

יום רביעי, 17 בדצמבר 2008

*** פרשת וישב *** PARASHAT VA'YESHEV

Views

bs'd

'VA'YESHEV' MP3 DOWNLOAD/LISTEN HERE

פרשת "וישב" להאזנה/הורדה לחץ כאן

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בס"ד
איפה היה אלוקים בשואה?
מאת:נחש דקדושה
דברים ששמעתי מפי הרב יוסף בן פורת יבדל לחיים ארוכים אמן.
כאשר אנחנו מדברים על נושא השואה אולי הנושא הקשה ביותר והמקיף ביותר הן מחמת הדברים שהיו והן מבחינה הסקירה ההיסטורית שאנחנו צריכים לעשות כדי להבין את הדברים והן מחמת הספרים והמחקרים היוצאים לאור בשנים האחרונות הכוללים תגליות רבות חדישות ומהפכניות בנושא.
ננסה לגעת בכמה נקודות פחות ידועות ופחות נידונות.
בספר העוסק בנושא השואה של החוקר בועז נויימן מרצה באוניברסיטת חיפה הוא מעלה נקודה מעניינת שחוקרים לא הדגישו אותה
בחיסול היהודים ומה שהתרחש במחנות ההשמדה השונים דבר שאין לא תקדים בהרבה מובנים בתולדות ההיסטוריה האנושית לא רק בכמות המתים העצומה אלא גם בצורת הטיפול בהשמדה ההמונית של היהודים.
האנושות שבעה מלחמות רבות אך הדבר נעשה בצורה מלחמתית אמוציונאלית אך המעבר לחיסול יהודים במחנות ריכוז במלחמת העולם השניה נעשה תהליך ההשמדה בצורה סטרילית ומאורגנת שבו נרצחו כשישה מליונים ויותר של יהודים.
השוני המאפיין את הנרצחים היהודים מאשר יתר מיליוני הנרצחים והמתים במלחמה יוצא שהכמות המספרית בסופו של חישוב בערך נהרגו כחמישים מיליון בני אדם מעמים שונים במהלך מלחמת העולם השניה כחלק מאקטיביות מלחמתית אך רק היהודים נהרגו בצורה מאורגנת וסטרילית שכזאת.
החוקר בועז נויימן שואל במחקרו:
מי הרג את היהודים?
הגרמנים בנו מודל אשר במהלכו הגרמני כמעט לא בא במגע עם היהודי מרגע המשלוח ועד לנקודה הסופית תאי גזים והמשרפות. לשם כך הוקמו יחידות שנקראו- ז'ונדר קומנדו- יחידות אלו נועדו להוביל את היהודי מביתו ובמהלכו תהליך ארוך עד העברתו למחנה המיון בו כולאים אותו ואז גוזזים את שערות הראש ובהמשך מוציאים את שני הזהב ועד למיון הבגדים ושאר רכושו של היהודי.
הז'ונדר קומנדו גוייסו לעבודה מתוך הקורבנות עצמם והושמדו על ידי קורבנות אחרים שהשמידו אותם.
במערכת השמדה כזאת אירע לא פעם שבנים נאלצו במהלך ההשמדה להרוג את הוריהם וקרוביהם.אנשי הז'ונדר קומנדו הם הדוגמא הקשה בניתוק בין הרוצח לנרצח ולהפיכתו של הקורבן למסייע לרצח עצמו.הקורבן רוצח את עצמו וכך כל אחד רוצח מישהו אחר.הנאצים ימח שמם יצרו דיסטאנס .מוסד הז'ונדר קומנדו כותב פרימו לוי היה שטני ביותר מכל פשעי הנאצים.הוא יצג את הניסיון להעביר לקורבן את מסע האשם
ובכך נשללה ממנו לפני מותו נחמתו היחידה להיות חף מפשע ,הקורבן הורג את עצמו.כל הקשר בין הז'ונדר קומנדו לבין אנשי האס.אס התבצע בעזרת הקאפו האחראי שהוא כמובן גם היה יהודי.והכל היה מתוכנן מראש על מנת לא לקלקל מידי את האופי הגרמני ולא להביא אותו בעימותים עם דם ,זוועה וילדים מתים .יוסף סאקר אחד מניצולי הז'ונדר קומנדו טען כי מעולם לא דיבר עם גרמני נאצי במחנה ואת כל הפקודות נתן יהודי ליהודי וכך הלאה עד הסוף המר ומה שקרה כאן דבר יותר גרוע ויותר קשה וזוהי,צורת המוות.הנאצים בדקו הרבה שיטות עד לאותה שיטת השמדה מפלצתית מפורסמת -תאי הגזים-מרגע סגירת תא הגז והשפעת הגז שנזרק בפחית מאשנב קטן בחלקו העליון של התא היה הגז הכבד מן האוויר מתחיל לעלות מן הרצפה לעברו הגבוה של התא,הקורבן ניסה בכל כוחו לתפוס עמדה גבוהה יותר כדי לתפוס עוד קצת אוויר ביחס לשאר הקורבנות, מאבקו לא היה נגד הרוצח אלא, נגד קורבן אחר .כך תיאר זאת ד"ר מיקלוס ניצאלי רופא אסיר שנאלץ לבצע ניתוחים שלאחר המוות במחנה ההשמדה.הגופות לא היו מונחות לאורך הקיר אלא ,אחת על השניה כאשר גופות הילדים הקטנים על רצפת התא ,מעליהם גופות הנשים וגופות הזקנים ומעל לכולם גופות החזקים ביותר. זה אילץ את הקורבנות לדרוך זה על זה בניסיון מטורף להימלט מהשפעת הגז. נסו לתאר לעצמכם איזה מאבק לחיים התרחש שם.לא רק שהקורבנות הרגו את עצמם באותו תא, אינסטנקטיבית ובריפלקס, אחד טיפס על השני והחזקים יותר על החלשים ובסופו של דבר כולם מתו.אך גם באותם פירפורים אחרונים ,נאלצו הקורבנות להיות רעים יותר מחיות.לתהליך השמדה שכזה לא היה תקדים בשום מקום!. כשהתורה מתארת את המצב שיקרה לעם ישראל בזמנים של חורבן ביתי המקדש הראשון והשני, מסופר שם כי אימהות תאכלנה את ילדיהם ופרי רחמם. בזמן השואה נדחפו אנשים למצב חסר תקדים בתולדות האנושות, והטיב להגידר זאת הסופר הידוע בשמו הספרותי קצ'טניק:"פלנטה אחרת".
רבות נכתב על כל מה שגרם לתהליך הזה וכמובן גם כאן ישנן זוויות ראיה שונות. אם נלך ונקח את המקור לרוע ולשיטה השטנית הזאת, להיטלר ימח שמו כותב הצורר בספרו -מיין קאמפף-(בתרגומו מגרמנית לעברית נקרא -מאבקי-). בספר זה הטווה את חלומותייו ומאבקו נגד היהודים ,טוען היטלר ימח שמו דבר כזה:ישנה סכנה אחת אשר מסכנת את העם הגרמני והם, היהודים. הם השתלטו על רוסיה והפכו אותה לקומוניסטית ,השמידו את העליתא הרוסית כדי שיוכלו היהודים לשלוט על הרוסים ורוסיה ,היהודים הם אלו שעשו את המהפכה .היהודים רוצים לעשות מהפכה בכל העולם וקראו לה בשמה הידוע-האינטרנציונל הקומוניסטי-( בשמה העברי-פועלי כל הארצות התאחדו-). זהו בעצם המוטו של מיין קאמפף ואי לכך הארץ אחרי רוסיה היא גרמניה,אכן באותה תקופה היה שלטון קומוניסטי קצר בגרמניה. דעו לכם גרמנים כי או אז הם יחסלו אותכם הגרמנים .שיטתם היא לחסל את העליתא של אותה מדינה ומטרתם להשתלט על כל העולם כולו.כולם יודעים מי עשה את המהפכה ברוסיה,לנין היה הפיגורה המייצגת אך למעשה אם נסתכל בתמונה של הפוליט בירו הראשון, את הק.ג.ב ייסדו היהודים כאשר בראשם היה טרוצקי שר המלחמה דאז. אדם גאון אך אכזרי ומפלצתי במיוחד, אשר התנכר ליהדותו ושנא יהודים במיוחד והתעלל ברוסים.כך הציג היטלר ימח שמו את התיאוריה בספרו והיו לו לכך קבלות.
אך אם נחזור מעט לאחור ,ישנו מחקר של משה צימרמן שכותרתו-וילהלם מאר הפטריאך של האנטישמיות-(הלוא הוא ממציא המילה אנטישמיות )מאר כותב על השתלטות היהודים על החיים הגרמניים תוך כדי דחיקתם המוחלטת של הגרמנים.
ציטוט:"העיתונות היומית החופשית סגורה בפנינו אתם היהודים ידעתם להופכה למונופול שלכם,כן ,החירות הקדושה בעצמה הפכה למונופול יהודי".
הוא קובע כך בצורה חד משמעית ואכן כך קרה:
היהודים השתלטו על כל העיתונות, התיאטרון ועל משרדי עורכי הדין, על העסקים ועל הבנקים, על הכל. ממשיך ופונה מאר ואומר :אנחנו רוצים גם קצת שיוויון זכויות-אמנציפציה.
חכמינו זכרונם לברכה לימדו אותנו כי ,כאשר אנחנו היהודים נמצאים בגלות בין הגויים ,אל לנו להדחק ואל לנו להדחף ובוודאי אל לנו לשלוט עליהם ואל לנו להתנשא עליהם, כי אנו נמצאים בגלות ולא בארצנו מולדתנו.
הגטו היהודי ,כותב ד"ר נחום גולדמן נוצר על ידי יהודים ולא על ידי גויים.בכל מקום אליו הגיעו יהודים הם שאפו להיות לבד,לעצמם.
את הגטו הראשון הקים, יעקב אבינו כאשר ירד לארץ מצרים וביקש מפרעה להתיישב בארץ גושן. הרחק מארמון המלוכה ומשאר נקודות המפתח בממלכה הפרעונית.כך גם היתה דרכם של היהודים הן בארצות המזרח והן בארצות המערב מאז ומעולם ,כי יהודי צריך את האיזור שלו כדי להקים לו שם את, בית הכנסת והמקווה ותלמוד התורה וכל מוסדותיו שיאפשרו לו לחיות חיים יהודיים מלאים ומנותקים מהחברה הגויית. אך בראש ובראשונה לא להתבלט כך נשמרה הקדושה והטהרה של העם היהודי בארצות גלותו.בתחילה שמחו הגויים על בואם של היהודים לארצות הגלות, מתקופת בבל ועד ספרד,פורטוגל ופולין , היהודים עזרו לגויים לפתח את הכלכלה והמסחר וחיי החברה והתרבות.כאשר התחיל תהליך האמנציפציה-שוויון הזכויות בגרמניה, יצאו הזהירו כל חכמינו נגד שוויון הזכויות וטענו באזני העם :זאת לא מולדתנו ולא ארצנו ואין לנו צורך בשיוויון זכויות בגלות .אותה אמנציפציה ראו חכמי ישראל היא פתח לאסימילציה(התבוללות).
כבר חווינו זאת בעבר ,בגלות מצרים הפרעונית וכך כתוב בספר שמות פרק א פסוקים ו'-יד':
"
וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו, וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא. וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ--בִּמְאֹד מְאֹד; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם.
וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף. וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ: הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ: פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים, לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם; וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת, לְפַרְעֹה--אֶת-פִּתֹם, וְאֶת-רַעַמְסֵס וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ; וַיָּקֻצוּ, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּפָרֶךְ וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה--אֵת, כָּל-עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ
כאשר התחילו היהודים להתערות ולהתערבב בחברה המצרית הפרעונית והחלו לעבוד עבודה זרה,כמו כן הפסיקו לעשות ברית מילה וכתוצאה מכך התרחש אז תהליך של שנאה והשתעבדות, שהפכה להתעללות שהפכה ל:הבה נתחכמה לו", משם הדרך הובילה בסופה לועידת וונזה של מצרים הפרעונית של ,"כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו". תהליך של חיסול העם היהודי ותהליך של פחד קולקטיבי מפני היהודים, החכמים יותר, נמרצים יותר ,תקיפים יותר ושולטים בניהול המדינה.בניגוד לכוונתו של יעקב אבינו, אשר רצה לבודד את משפחתו והעם בהתהוותו הראשונית מהשפעה זרה.בספר ויקרא פרק כ' פסוק כו' כתוב:
וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה; וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים,
לִהְיוֹת לִי
עם ישראל חייב להיות מובדל אם לא אין טעם בעצם קיומו ,פירש רש"י :"אם אתם מובדלים אתם שלי אם לאו אתם של נבוכדנצאר וחבריו ומה הנאה יש לי בכם".
ובכן מה שקרה במצרים לפני שלושת אלפים וחמש מאות שנה חזר על עצמו בוורסיות שונות .באשור ,בבל וכל מיני מקומות שונים. אחד מהמפורסמים מגולי ספרד, יוסף יעבץ כותב בשנת 1492 למיניינם:
"אהיה אני הולך רכיל ומגלה סוד ואספר לכם ,למה היתה אותה גירוש והגליה ביום תשעה באב באותה שנה" .ובכן צו הגירוש ציווה על שלוש מאות אלף יהודים מספרד לעזוב את הממלכה אך כמאתיים אלף התנצרו באותו יום כי הם לא רצו לעזוב את מנעמי החיים.עוד מוסיף יעבץ בתיאורו אייך הגיעו היהודים חסרי שפה ,רכוש ומעמד לספרד ואייך לאט לאט ,התקדמו ועלו במדרגות החברה הספרדית הפורטוגלית ועשו להם רכוש רב ,סיבה מרכזית להתמרמרות הגויים על היהודים.הקימו מוסדות יהודיים רבים, האדירו תורה עד אשר נקראה תקופה זו בהיסטוריה -תור הזהב של ספרד-.בכך עזרו לרומם את המקום הנידח והמפגר דאז שקראו לו ספרד, למעצמה עולמית בזמנו.
עוד מוסיף יעבץ ומתאר:"הקדוש ברוך הוא היה בעזרנו באותה תקופה והצלחנו בכל התחומים אבל בתקופה האחרונה החלו יהודים מצליחנים להתבולל ,אז הקדוש ברוך הוא קומם נגדנו את המעמד השליט, את המלכה איזבלה והמלך פרדיננד ואצולת בית המלוכה הספרדית ,אז הם הוציאו צו לגרשנו מספרד וכך היה בפורטוגל".כלומר הגראף חוזר על עצמו ,היהודי מגיע מנודה,עני ומיסכן ,שומר תורה ומצוות וכאשר הוא, מתעשר ופורק עול מצוות ומסיר ממנו יראת שמים, מתחיל תהליך של אנטישמיות בצורתה ושמותיה השונים.מתאר זאת היטב גם המשי חכמה -רבי מאיר שמחה הכהן מדבינסק ,בספר שנכתב בשנות העשרים של המאה העשרים למיניינם כשאז אף אחד לא חלם על שואה."בכל מקום שבאנו אליו ההיינו שלמים עם עצמנו,ואמונתינו באלוקינו ".אז מגיעה איזו תקופה שבה אנו מתחילים להיות IN ,אז אנחנו מתחילים להתבולל ואז אומרים שהעיר ברלין היא ירושלים.כאשר הוקמה התנועה הרפורמית בשנת 1805 למיניינם, מחקו הרפורמים מהסידורי התפילה את ירושלים ואת ארץ ישראל .שינו את שפת התפילה, מעברית לגרמנית ובאמריקה לאנגלית וקראו לבית הכנסת בשם חדש-טמפל(מקדש) ואמרו שהעיר פרנקפורט היא ירושלים ,או שהעיר ברלין היא ירושלים וזהו בית המקדש וקבעו כי לא יקום עוד בית המקדש וכי לא תתכן שיבת ציון והקמת מולדת לעם היהודי .בכך סתמו את הגולל על חזרתו של העם לכור מחצבתו ולמולדתו ארץ ישראל .עוד הוסיפו כי, כל אשר נאמר ע"י הנביאים זו פנטזיה חסרת שורשים.מוסיף ואמר בזמנו רבי מאיר שמחה: בעוד זמן קצר, יבוא סער ויעקור אתכם מן השורשים ויוכיח לכם שירושלים היא ירושלים. העיר ברלין לעולם לא תהיה ירושלים.
דרך אגב, בראשית המאה התשע עשרה לא היתה אנטישמיות בצורתה המודרנית בכלל ,האנטישמיות המודרנית החלה בסוף המאה התשע עשרה .התקופה ההיא מכונה תקופת השנאה העצמית וזוהי התקופה בה כתבו יהודים דברים קשים ומזעזעים כלפי עצמם כפי שאף גוי לא העז לכתוב.בתקופת האמנציפציה, תוך זמן קצר ביותר נרכשו חלקים רבים של העיר ברלין בידי יהודים .בתחומים רבים שלטו היהודים, מהכלכלה ועד לבתי משפט ומשרדי עריכת הדין והעיתונות הכתובה ,זאת בניגוד לדעת התורה.
משה מנדלסון, המכונה אבי ההשכלה ,כל בנותיו התנצרו ובנו אשר לא התנצר הטביל את נכדו של מנדלסון לנצרות הלוא הוא ,המלחין המפורסם פליקס מנדלסון. הקנאה בו והשנאה אליו גרמה לריכרד וגנר לכתוב את הספר המפורסם שלו-היהדות במוזיקה-.באותו ספר אנטישמי כולו ככולו המכוון כלפי פליקס מנדלסון ולא כלפי היהודים כעם וכאומה.
בתחילת דרכו ,כאשר עלה לשלטון היטלר ימח שמו ,בראשון לאפריל 1933 למיניינם ,יצאה הוראה בכל רחבי גרמניה מטעם המפלגה הנאציונאלסוציאליסטית, להחרים את כל החנויות של היהודים.על יד כל חנות עמדו ,שני אנשי גסטאפו או אס.אס והזהירו כל גרמני לא לקנות .אך בשום אופן נאסר לפגוע ביהודים .לא בחנות ולא במוכרים דהיינו, חרם כלכלי עד להודעה חדשה וכל מי שיעיז להפר הוראה זו ,דינו עונש חמור.סיבת החרם היתה ,צעד להגנה על עבודה גרמנית.החרם התחיל באופן פיתאומי ,היה זה יום שבת שעה עשר בבוקר .הוראה זו נשמרה בקפדנות בכל רחבי גרמניה ,אף גרמני לא הפר את החרם ,כמו כן לא היתה שום פעולת סבוטאז' ושום מעשה אלימות, כיאה לבן גרמניה גאה.בהמשך ההוראה בסעיף 11 נכתב כך:"וועדי הפעולה אחראים לכך שהמאבק כולו יתבצע תוך שמירת השקט המוחלט ושלא תיפול שערה אחת מראשו של יהודי".החרם הצליח מאוד ,למחרת היום בוטל החרם ,ניסיון הכלים הנאצי הצליח. מה היה הטעם בכלל בחרם הזה? אמרו הרבנים דאז כך:"אם אתם לא רוצים לשמור את השבת הגויים יזכירו לכם לשמור את השבת" ,תבינו את הרמז הלוא יש דין ויש דיין.
בין חוקי הגזע הראשונים שחוקקו הנאצים ימח שמם, בספטמבר 1935 למיניינם היו חוקי נירנברג וכך נאמר בחוקים אלו:
1.אסור לאף יהודי להתחתן עם גויה וגם כמובן להיפך.חוק זה נקרא : החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני.
2.יהודים אינם רשאיים להעסיק בביתם או בעסקיהם גרמנים בעלי דם גרמני שהם למטה מגיל ארבעים וחמש.
לידיעת הקוראים שהוטעו על ידי מערכת החינוך הממלכתית ומשרד החינוך ולימדו כי חוקי נירנברג היו חוקי דיכוי. דעו לכם :הטעו אותכם!הדבר לא נכון! חוקים נירנברג תואמים את חוקי התורה הקדושה ונועדו לשמירת מרחק בין היהודים לגויים ולשמירת העם היהודי מהתבוללות ואת הגויים מעירבובם ביהודים וכל מה שעשו הגרמנים היה ישום חוקי התורה הקדושה על היהודים על אפם וחמתם של המתבוללים.
ככתוב בספר תהילים פרק קה' פסוק כה':
הָפַךְ לִבָּם, לִשְׂנֹא עַמּוֹ
הקדוש ברוך הוא בחר את עם ישראל והודיע בתנ"ך כי גם אם הכוכבים יפלו והעולם כולו יתהפך והקוסמוס כולו יקרוס עם ישראל ישאר.כך נשבע הקדוש ברוך הוא והדבר כתוב בתורה בצורה מפורשת שחור על גבי לבן ולא בגימטריות ולא ברמזים אלא בצורה מפורשת אם בחוקותיי תלכו ואת מצוותי תשמורו ואתם תהיו שלי אני שלכם עד הסוף ואף אחד לא יפגע בכם .נשבע הקדוש ברוך הוא לשמור ולהגן עלינו לעד אם ננמור את חוקי התורה הקדושה ונלך בדרכה.אבל מזהירה התורה הקדושה אם תרצו להתחבר לגויים יקרה לכם כנאמר בספר דברים פרק כ"ז ,בפרשת כי תבוא .שם נכתב כי במידה ולא תשמרו את חוקות השם יתברך יבואו עליכם תשעים ושמונה קללות עד שיכלו אותכם ותפחדו מכל עלה נידף ,מי שיבדוק יראה כי נכון הדבר עד עצם היום הזה וכל הקללות יתקיימו כולם.
שימו לב! כולכם וודאי מכירים את השאלה הקשה שנשאלת בכל פעם שמתקיים דיון בנושא:
איפה היה אלוהים בתקופה השואה?
ובכן,אלוהים היה שם !.הדבר נכתב בתורה מראש שכך וכך יהיה אם וכאשר נסרב ללכת בדרך תורת משה רבינו ע"ה שהוריד לנו את דברי השם יתברך כבודו .חזרה גנרלית לשואה היתה בזמנו של הנביא יחזקאל כאשר היהודים בבבל היו מיואשים ושבורים, גולים מארץ ישראל לאחר שבית המקדש נחרב, החליטו היהודים כי הקדוש ברוך הוא עזב אותם אז אמרו אם הוא עזב אותנו , אנחנו נעזוב אותו ,וכך מתוארים הדברים בספר הנביא יחזקאל פרק כ' פסוקים לב'-לג':
וְהָעֹלָה, עַל-רוּחֲכֶם--הָיוֹ, לֹא תִהְיֶה: אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת--לְשָׁרֵת, עֵץ וָאָבֶן. חַי-אָנִי, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה: אִם-לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה--אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם.
בעברית פשוטה ,הקדוש ברוך הוא ידכא את מרד עם ישראל באלוקים בכל דרך וצורה. לאחר מכן אם נזכר במגילת אסתר כאשר היהודים התערו והתבוללו בחברה הפרסית קם המן הרשע ימח שמו סב סבו של היטלר ימח שמו וקיבל את חותמת המלך אחשווראש להשמיד להרוג ולאבד את היהודים, בכל מדינות המלך, מנער ועד זקן נשים וטף ביום אחד.הפתרון הסופי כבר אז נוסח ותוכנן לפרטיו ,אולם גם הנוסחה לביטול הגזירה, אף היא כתובה במגילה . המלכה אסתר קוראת לעם כולו לחזור בתשובה:
וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר, לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי. לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן, וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם--גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי, אָצוּם כֵּן; וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת, וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי. וַיַּעֲבֹר, מָרְדֳּכָי; וַיַּעַשׂ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּר.
כאשר פורסמו חוקי נירנברג, לא הזדעזעו היהודים המאמינים שומרי המצוות ,אדרבא, הדבר עלה בקנה אחד עם הכתוב בתורה הקדושה, שאסור להתחתן ולעשות כמעשה הגויים. הזעזוע הגדול היה אצל המתבוללים אשר עמלו במשך מאה שנים ויותר ,להטמע בגרמנים ולהפוך להיות חלק בלתי נפרד מהעם הגרמני, חוקי נירנברג נתנו להם מכה אנושה .התקוממות גדולה בין המתבוללים היתה כאשר אסר היטלר ימח שמו לגייס חיילים יהודים לוורמאכט ,במיוחד זעמו היהודים על איסור זה "וועד הקהילות" דאז וכתב לצורר וציין כי,במלחמת העולם הראשונה נהרגו כשנים עשר אלף חיילים יהודים למען גרמניה .
לאחר ליל הבדולח, קם רבי אלחנן וסרמן ,מגדולי תלמידיו של החפץ חיים זצ"ל ופירסם מאמרים בכל העיתונים וכתב:"את היד החזקה כבר ראיתם ,את הזרוע הנטויה ראיתם, האם אתם מחכים לראות את החימה השפוכה?האם לא הגיע הזמן שתבינו שזוהי יד אלוקים?".
היהודי אשר עמל במשך שנים רבות לסלק מעצמו את התפילין והציצית ,לגזור את הפיאות והזקן ולהראות כגוי הדומה לגרמני, קיבל במקום זה לענוד את הטלאי הצהוב, להזכירו כי יהודי ההיית וכך תשאר.אם אתה לא מוכן ללבוש ציצית ולהיות יהודי ולהתגאות ביהדותך ,באו הגרמנים הנאצים ימח שמם והזכירו למתבוללים כי יהודים היו ויהודים ישארו לנצח.
הרפורמים ששלטו בגרמניה באותו זמן טענו: היהדות היא דת ולא לאום. לכן הרפורמים היו האוייב הגדול ביותר של הציונות מאחר והציונות טענה שהיהדות היא לאום ולא דת ,זוהי בעיה של נאמנות כפולה כמו שקוראים
לכך.כתב היטלר ימח שמו בספרו כך:"אייך טוענים היהודים שהם דת אם הם לא מאמינים כלל בעולם הבא ובאלוקים אי לכך אין להם דת אין להם את ההכרה באמונה הדתית הנהדרת של הישארות הנפש לאחר המוות בצורה כלשהי, אייך יכולות להתקיים מפלגות אתאיסטיות ידועות" הווה אומר אתם לא דת אלא לאום ,לכן לכו מכאן, תעופו מגרמניה ואל תשתלטו עלינו".אותם אבות האנטשמיות של המאה ה-19 למיניינם טענו נגד היהודים כי הללו הרסו לעם הגרמני את תרבותו ומוסריותו ולימדו את הנוער הגרמני לא להאמין באלוקים ולחיות חיי פריצות וזימה .מי אתם שתבואו ותתערבו בתרבות ובמוסר שלנו.לידיעתכם!!!בספרו וגנר לא כתוב מילה אחת נגד היהודים המאמינים והמקיימים חיי דת יהודים ,אך הוא תוקף בשצף קצף יהודים שמתחפשים לגרמנים ומנסים להיות, אנשי תרבות גרמניים ,משוררים ,מוסיקאים ומלחינים בעיקר ומחסלים את התרבות הגרמנית מבפנים. עוד מוסיף וגנר וכותב:"ההית יהודי, תשאר יהודי, גם אם אתה תנסה להשתנות ותחשוב שעברת שינוי ולא ניכרת יהדותך , וגם אם, תשתמד ,אתה בעל מנטליות יהודית ואופי יהודי ,כזה אתה וכזה תשאר!. על היהודים החרדים כותב וגנר : לא אוהב אותם אבל אין לי פחד מהם כי הם אמיתיים. מהרפורמים צריך לפחד כי הם צבועים ואלה שהמירו את דתם הכי הרבה צריך לפחד כי הם מחופשים.בטענתו כלפי מנדלסון כותב וגנר לעולם לא תוכל ליצור מוזיקה גרמנית כי אין לך גאווה גרמנית מוסיף וגנר וכותב: אצלנו הגרמנים זו גאווה להרוג ואתם היהודים, רחמנים בני רחמנים ,אז מה אתם רוצים מהגרמנים.
כל זמן שההינו והתנהגנו כעמו של הקדוש ברוך הוא הגויים קינאו בנו ולמדו מאיתנו.בימי הביניים האפלים 80 אחוז מהספרות הרפואית בעולם נכתבה בעברית והשפה הבינלאומית של הרופאים היתה עברית.אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר היא של
אנדראס ואזליוס ,כותב ספר האנטומיה הראשון בתולדות הרפואה המודרנית בשנת 1640 .ואזליוס כתב אותו בשפה הלטינית ומונחיו הרפואים הכתובים בסוגריים, כתובים בעברית באותיות מרובעות.כאשר עם ישראל שומר על התורה והולך בחוקי התורה שומר דתו ואמונתו וכבודו וזהותו הלאומית ומרומם את השם ,הקדוש ברוך הוא, הופך לדוגמא ומופת ועליון אור לעיני כל הגויים.
פעם אחת שאל ניצול שואה את הרב:תגיד לי כבוד הרב איפה היה אלוקים בשואה?ענה לא הרב:.שאל הרב תגיד ידידי: לפני השואה האמנת באלוקים ?ענה לו ניצול השואה, לא! ההיתי סוציאליסט מרקסיסט.ענה לו הרב :אז מה אתה שואל איפה היה אלוקים בשואה אם לא האמנת בו לפני כן.
למה הדבר דומה,משל למלך שילדיו זרקו אבנים על ארמונו, שברו את חלונות הארמון והרסו כל חלקה טובה בטרקליניו,עזב המלך את ארמונו .באו פושעים, גנבים,אנשי עולם התחתון וסדיאסטים למינהם ,החלו להחטיף מכות נמרצות להתעלל ולהרוג בילדי המלך. צעקו ילדי המלך לעזרה .אבא איפה אתה? אייך אתה מרשה לפושעים לעשות לנו כדבר הזה? ענה להם המלך :ילדים יקרים אתם זרקתם אותי מארמוני וביתי אז מה רציתם שאעשה?.
שאלה עקרונית לדיון:
מי באמת שואל איפה היה אלוקים בשואה?
אנשים שלא מאמינים בקדוש ברוך הוא ואנשים שעשו ועדיין עושים הכל לא לתת לאבא להכנס הביתה.אב אשר יצר וטיפח ובנה עם במשך שלושת אלפים וחמש מאות שנה, נזרק מביתו על ידי ילדיו, שהחליטו שאין להם צורך בו, שואלים היכן הוא כאשר הם נפגעים מוכים ונשחטים?הרי אנשים מאמינים לא שואלים את השאלה כי הם יודעים שדרכי אלוקים נסתרות ככתוב מחשבותיי לא מחשבותיכם דרכי לא דרכיכם וכמו שכתב הרמב"ם:אילו ידעתיו ההיתיו.
.ואכן כך כתוב בספר דברים לא פסוק יח':
וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה: כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים.
דהיינו אם תגרשו אותי תשלמו מחיר יקר וכל הטומאה והרשעים יצאו החוצה נגדכם כי ,אין להם שום סיבה לפחד ממכם כי ,אין לכם מי שיגן עליכם .כמובן מצויין המצב ההפוך וכתוב בתורה בספר דברים כח' פסוקים ט'-י':
יְקִימְךָ יְהוָה לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ, כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לָךְ: כִּי תִשְׁמֹר, אֶת-מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְהָלַכְתָּ, בִּדְרָכָיו. וְרָאוּ כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ, כִּי שֵׁם יְהוָה נִקְרָא עָלֶיךָ; וְיָרְאוּ, מִמֶּךָּ
דהיינו ההבטחה שהקדוש ברוך הוא ישמור ויגן היא בתנאים שנלך ונשמור על כבודנו,זהותנו אמונתנו היהודית ונלך בתורת השם יתברך שמו.
לצורך הדיון יהיו כאלה שיבואו ויגידו :רגע, רגע ,בשואה ניספו גם דתיים וחסידים ושומרי מצוות וצדיקים .נכון, היו גם כאלה? .נכון היו לדאבוננו גם כאלה אך בואו לא נשכח מי היו רוב הניספים בשואה .ישנם נתונים ועובדות המראות לנו כי, בין מלחמת העולם הראשונה לבין מלחמת העולם השניה, היתה ירידה רוחנית ודתית חדה ודרסטית של רבים משומרי המצוות והדת בקרב היהודים .לדוגמא בקובנה אשר בליטא , עיר מפורסמת בתורה וביראת שמיים,נמצא כי בשנת 1938 למיניינם כמעט כל היהודים נסעו בשבת לעבודה באוטובוסים, כמו כן בערים אחרות בפולין גרמניה אוסטריה ועוד.
הרב ש"ך זצ"ל אמר לפני כחמש עשרה שנה לערך בהתכנסות של אלפי אנשים :עומד לפניכם יהודי בין תשעים וחמש שנים שראה הרבה דברים,דעו לכם, וראו הוזהרתם! עומדת להתחולל עוד שואה בקרוב.אנחנו יושבים על גבי חבית חומר נפץ עם שעון מכוון ומתקתק .מתי תגיע שעת האפס אנחנו לא יודעים, אבל אנחנו כן יודעים שכך היה וזה מה שיקרה אם לא נתעורר ונסיק מסקנות עכשו. אמר הרב יצחק קוטנר בשעתו למגזין הג'ואיש פרס כנשאל לגבי :האם היהדות החרדית מקבלת את המושג שואה?הרב ענה :לא, אנחנו קוראים לזה חורבן יהדות אירופה ,ההבדל בין חורבן לשואה הוא שבעברית שואה היא דבר בלתי צפוי ,בלתי מובן ובלתי ידוע.לעומת חורבן שזהו תהליך מתקדם כמו לדוגמא, בית שיש בו סדקים וכאשר מגיע מהנדס בניה להעריך את הנזק בבית אומר המהנדס לבעל הנכס כך: במידה ולא תתקן את הסדקים הללו בעוד זמן מסויים הבית יפול .כך ענה הרב קוטנר זה היה חורבן קשה חמור קטאסטרופאלי וכואב ביותר אך ,עדיין זה חורבן ולא שואה, כל הסימנים נראו מבעוד מועד.כמו שיש חוקיות בפיזיקה ובכימיה, כך יש חוקיות בעולם.
אם תקראו את הביטויים האנטישמיים של מארקס לא ההייתם מאמינים שיצאו תחת ידו של יהודי.כמו כן אם ניקח לדוגמא את הסופר פרנץ קפקא באותה תקופה של השנאה העצמית כתב כך:
אני שונא את עצם מציאותי כיהודי,אני שונא את כל היהודים בעולם ,אילו יכולתי ההיתי מכניס את כל היהודים למגירה כמו עכברים ,סוגר את המגירה עד שיחנקו כולם .אז ההייתי פותח אחרי זמן מה ומציץ לראות אם נותרו אי אלו מהם חיים ואם כן, ההייתי סוגר את המגירה עד הסוףובודק שהיא סגורה היטב.לאחר שנים חל אצל קפקא מהפך ואז כתב כך:אני לא יודע מה אני?יהודי אני לא, אבל גם גרמני אני לא,(אביו הטבילו לנצרות כאשר היה ילד). ודומה אני אומר קפקא, לסוס שעומד על רגליו האחוריות ולא מוצא מקום להניח את רגליו הקידמיות.במכתב מאוחר יותר כותב קפקא:אתם יודעים במי אני מקנא?בילד יהודי עם פיאות וציצית שחי בוורשה, הוא לפחות יודע מי הוא.
לאותה מערבולת זהותית נכנסו לפחות שלוש דורות של יהודים מתבוללים.שר החוץ של גרמניה בזמנו ולטר רתנאו, שונא יהדות ויהודים שאין שני לו,חשב שהוא יותר גרמני מגרמני ,גם אותו הרגו ,לפני כן האשימו אותו בכך שהוא תקע סכין בגב האומה הגרמנית בזמן שחתמו על חוזה ההשפלה בסיום מלחמת העולם הראשונה.בואו לא נשכח דבר נוסף ,כאשר הגיעו הנאצים ודפקו בדלתות המתבוללים דור רביעי למתבוללים להודיע להם על גירושם מגרמניה, כולם נשארו המומים וזאת מאחר ולא ידעו כלל כי הם יהודים מלפני ארבע דורות. הגרמנים הציגו את המסמכים הרלוונטים המוכיחים את יהדותם של אבות אבותיהם.לאחר מכן נלקחו למחנות ,חלקם הגדול אף התאבד מעוצם ההשפלה.עדיין באותם ימים לא ידעו כי הולכים לרצוח את היהודים ולממש את תוכנית הפיתרון הסופי. אולם, עצם העובדה שהוקיעו אותם, מגרמניותם ומחלומם להיות חלק מהתרבות הגרמנית והפיכתם ליהודים ,היא שגרמה להם עוגמת נפש כה עמוקה ורבים שמו קץ לחייהם .
בספר של יהודי אחד שנמצא במעמקי האדמה במחנה טרזינשטאט, מחנה ריכוז לדוגמא ,הצגה תעמולתית שהקימו הגרמנים להציג בפני עיתונאים ואנשי תקשורת דאז ששלום ליהודים ולהוכיח לכולם שבסך הכל היהודים חיים טוב מאוד והמחנות הינם מחנות הבראה ולא מחנות ריכוז להשמדה המונית.
בספר זה מספר אותו יהודי:המחנה התחלק לשניים ,בחלק אחד של המחנה היו היהודים המתבוללים שהמשיכו ללקק את מגפי הגרמנים ,סירבו לדבר עברית,סירבו לעשות ברית מילה, אמרו שהם גרמנים וימותו כגרמנים, בינהם אחיו של ולטר רתנאו .לעומתם בחלקו השני של המחנה היו הציונים, שעשו ברית מילה ,דיברו עברית ואמרו :אנחנו יהודים, נולדנו יהודים ונמות כיהודים (דתיים לא היו שם בכלל).אגב אל לנו לשכוח דבר חשוב ביותר, היתה זו עבירה חמורה להתאבד ומי שנכשל בנסיון התאבדות ונתפס, קיבל עונש חמור ביותר.הגרמנים לא הסכימו שמישהו יקח את גורלו בידו, הם רצו להחליט ולקבוע מתי ואייך הם יהרגו את האסירים במחנה הריכוז.
אתה בחרתנו מכל העמים כתוב בתורה הקדושה,למה? בכדי שנהיה כמו הצרפתים? הגרמנים? האיטלקים? הפולנים או כמו כל עם אחר? לא ,הרי ישנם שבעים אומות בעולם.העם היהודי הוא עמו של הקדוש ברוך ואי לכך חייב הוא לשמור על ונאמנותו לאלוהיו ועל זהותו היהודית ולא להתערבב בגויים.
ביד ושם הוקם לאחרונה אגף חדש העונה על כמעט כל השאלות הקשורות בשואה, אך רק שאלה אחת נותרה ללא מענה,
למה הייתה השואה?
בשנת 1819 למניינם כותב ביומנו תיאודור זאב הרצל כי בתקופה שהיה סטודנט באוניברסיטה וינה אירעו פרעות הפ-הפ(חוקרים שנויים במחלוקת מה משמעות המילה יש הטוענים שזוהי קריאתו של רועה החזירים כאשר יוצא להאכיל את בהמותיו) .פרעות אלו קרו בעקבות ניסיונם של גברים יהודים להתחיל עם נשים גרמניות בבתי הקפה בתקופה שנתקבלו חוקי זכויות הפרט הראשונים, הגברים הגרמניים התנגדו לכך ולא נתנו בשום אופן ליהודים להתחיל עם הגרמניות והאוסטריות ויצאו הללו להכות ביהודים .עד מהרה התפשטה האלימות ברחבי עשרים ושש ערים עיירות וכפרים יהודיים עד שהגיע למימדי פוגרום. אירוע זה ודומים לו באותה תקופה היו אמורים לשמש נורת אזהרה ליהודים לא להתבולל.
אחד מניצולי השואה אמר, כי אם לא היתה השואה מתרחשת , לא היו נשארים יהודים באירופה בכלל .באותה תקופה המתבוללים לעגו לכל בחור ישיבה ,היחידים שנשארו בחורי ישיבה היו הכפריים .כמעט כל הבחורים בערים הגדולות הסירו מעליהם את סממניהם היהודים, נערכה ה בינהם תחרות מי לועג ומי נלחם יותר בדתיים דאז.בפולין ,בעיתון היהודי הגדול ביותר -הבונד- יצא בזמנו בקריאה מזעזעת-הכו בחרדים! חרדים הם אסוננו !כך נכתב באותיות מאירות עיניים.העיקר היה לעקור את הדת ולהכחיש את קיומו של האלוקים וכמובן בראש הקוראים למרד עמדו הקומוניסטים.
נקודה מעניינת נוספת וחשובה ביותר היא,עד היום אף אחד לא מבין אייך אנשים רציניים ומלומדים, אנשי מדע ,המציאו את תאוריית תורת הגזע. באוניבסטית גנטינגן המפורסמת( שם למד אלברט איינשטיין)פותחה תורת הגזע שקבעה מהו גזע ,תת גזע וזה שאינו גזע כלל, אלא מוטאציה. נקבעו נוסחאות שלמות ובאוניברסיטה עמדו לרשות "החוקרים" מדפים ארוכים של גולגלות אדם עליהם נערכו המדידות ועל פי הם קבעו "החוקרים" נוסחאות לתורת הגזע.הבדיחה הכי נפוצה בזמנו היתה כי, רוב אנשי המפתח במשטר הנאצי כולל היטלר ימח שמו לא עומדים בקריטריונים של הגזע הארי הגרמני שנקבע על פי אמות המידה של תורת הגזע וכולם נראים יהודים.
לידעתכם! עד היום ישנם כאלו שמאמינים בתורת הגזע השקרית ,אף על פי שזה הבל הבלים ואפס אפסים ,אולם, לצערנו עדיין יש כאלה שמאמינים לכך ומטעים רבים עד עצם היום הזה.
אספר לכם בקצרה על התאוריה שאומרת כך: שלא שמותר להרוג יהודים אלא מצווה וחובה כי,( בתהליך האבולוציוני כל תורת הנאציזם יכלה להבנות אך ורק על סמך תורת דארווין שבנתה את הפירמידה של השתכללות המין האנושי ואילן היוחסין) החזק אוכל את החלש וכך הגזע עובר תהליך השבחה, כמו כל יצור עלי אדמות.בכך יוצא שהגזע העליון - הינדואירופאי- או כמו שניסחו זאת ממציאי תורת הגזע הארי שהם העלית של הגזעים ולפיכך הם הגזע העליון.כמו כן קבעו כי ישנם גזעים פשוטים או נחותים אך היהודים הם בכלל לא גזע אלא מוטאציה או בעברית פשוטה :הפגם או הפגומים ,לפיכך כל יהודי סובל מעצם היותו יהודי ולכן הוא חי ביסורים ובמידה ויהרגו אותו עושים ליהודי טובה ועוזרים לו לא לסבול יותר, כדברי אייכמן ימח שמו .בואו לא נשכח דבר חשוב! מאז אדם הראשון ועד היום לא היה עם מתורבת יותר מהגרמנים בכל התחומים מספרות והמוזיקה ועד לכימיה פיזיקה מה שהפך את גרמניה למרכז המדעים והתרבות בעולם של ראשית המאה העשרים ובל נשכח ששפת המדע הבינלאומית דאז היתה גרמנית.
בעליל היטלר ימח שמו מכל מה שהוא כתב בספרו מיין קאמפף לא קיים שום דבר חוץ מאשר את הפיתרון הסופי כלפי היהודים.עובדה נוספת ידועה שאלמלא לא היה מגרש את היהודים היתה לו יכולת לפצצה גרעינית.
האובססיה להרוג את היהודים היתה כל כך עזה, שאף על פי שלקראת סוף המלחמה דרשו הגנרלים והצבא שישלחו להם תגבורת אל מול האמריקאים והסובייטים ,התשובה שחזרה מברלין ,מהמפקדה של היטלר ימח שמו היתה ,כי אין דלק ואין אפשרות לתגבר את הצבא ושיסתדרו עם מה שיש בנמצא. אבל רכבות עם דלק ואספקה לא הפסיקו להגיע אל מחנות ההשמדה והמשיכו בתהליך הפיתרון הסופי.תסכימו איתי שזהו מעשה שטן ולא בן אנוש.
עד היום לא ברור אייך בבקרב באל-עלמיין רומל ימח שמו לא ניצח ומונטגומרי זכור לטוב ,ניצח והצליח לעצור את הצבא הנאצי לא ברור מה קרהאז (לדעתי נס אלוקי גלוי) אבל, דבר אחד כן אפשר לאמר בוודאות ,זו עובדה בדוקה ,כאן בארץ ישראל עשו היהודים שלושה ימי צום כללי, כמו שציוותה אסתר המלכה על עם ישראל כמסופר במגילה אסתר וצמו במשך שלושה ימים בכל ארץ ישראל , כולל הקיבוצים.
מסקנה סופית:
כאשר אנחנו עומדים היום בחרדה גדולה לפני נאצי איראני המדבר באותה שפה, הרוצה לחסל את עם ישראל ומדינת ישראל ,כדאי לנו לחשוב ולעשות ככתוב במגילת איכה פרק ג' פסוקים מ'-מא':
נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה. נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶל-כַּפָּיִם, אֶל-אֵל בַּשָּׁמָיִם.

לסיכום:
אל לנו להתנהג כמו בת יענה ולטמון את ראשנו בחול או ,לדבר דברי דמגוגיה ,אלא להסתכל הסתכלות אמיתית אל העבר ואל העתיד, לשוב ולהיות יהודים ההולכים בדרך האמת היהודית לשוב מדרכנו ואף על פי כי קשה להודות בטעות חייבים אנחנו לראות את עצמנו לא כפרט אינדווידואלי אלא כעם וכאומה אחת שגורלו אחד אשר קשור ומחובר לאלוקיים חיים ולתורתו הקדושה ולחזור בתשובה אל אבינו מלכנו הקדוש ברוך הוא ובכך אנחנו נוושע תשועת עולמים אמן ויתקיים בנו הכתוב בספר הנביא הושע פרק יד:
שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: כִּי כָשַׁלְתָּ, בַּעֲו‍ֹנֶךָ. קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים, וְשׁוּבוּ אֶל-יְהוָה; אִמְרוּ אֵלָיו, כָּל-תִּשָּׂא עָו‍ֹן וְקַח-טוֹב, וּנְשַׁלְּמָה פָרִים, שְׂפָתֵינוּ. אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ, עַל-סוּס לֹא נִרְכָּב, וְלֹא-נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ, לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ--אֲשֶׁר-בְּךָ, יְרֻחַם יָתוֹם. אֶרְפָּא, מְשׁוּבָתָם--אֹהֲבֵם, נְדָבָה: כִּי שָׁב אַפִּי, מִמֶּנּוּ. אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל, יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה; וְיַךְ שָׁרָשָׁיו, כַּלְּבָנוֹן. יֵלְכוּ, יֹנְקוֹתָיו, וִיהִי כַזַּיִת, הוֹדוֹ; וְרֵיחַ לוֹ, כַּלְּבָנוֹן. יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ, יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן; זִכְרוֹ, כְּיֵין לְבָנוֹן. אֶפְרַיִם, מַה-לִּי עוֹד לָעֲצַבִּים; אֲנִי עָנִיתִי וַאֲשׁוּרֶנּוּ, אֲנִי כִּבְרוֹשׁ רַעֲנָן--מִמֶּנִּי, פֶּרְיְךָ נִמְצָא.
מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה, נָבוֹן וְיֵדָעֵם: כִּי-יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְהוָה, וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפֹשְׁעִים, יִכָּשְׁלוּ בָם.

eXTReMe

eXTReMe Tracker