הרב המקובל שמעון דהן דהאן שליט"א HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita: *** פרשת מקץ *** PARASHAT MIKETZ

עבור תרומות לעמותת זוהר הרקיע:

תרומה לעמותת זוהר ההרקיע

HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita

HaRav HaMekubal Shimon Dahan Shlita
הרב שמעון דהן (דהאן) שליט"א

יום חמישי, 25 בדצמבר 2008

*** פרשת מקץ *** PARASHAT MIKETZ

Views

bs'd

'MIKETZ' MP3 DOWNLOAD/LISTEN HERE

פרשת "מקץ" להאזנה/הורדה לחץ כאן

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אנטישמיות למה?

מאת:נחש דקדושה


דברים ששמעתי מהרב ד"ר שלום סרבניק


ברצוני להתייחס לאחת הבעיות המסובכות בתולדות האנושות והיא תופעת האנטישמיות. כדי להבין ולהתמודד עם הבעיה ,רבים מנסים לתת לכך הסברים רציונאליים אך כל ההסברים בסופו של דבר הינם סותרים את ההסברים המוצעים והופכים ללא רציונאליים.במהלך ההיסטוריה האנטישמית פעמים האשימו את היהודים כקפיטאליסטיים עשירים ונצלנים ולפעמים האשמה היתה שהיהודים הם עניים מרודים ומסריחים,פעם האשימו אותנו כמולידי הקומוניזם או כמחוללי הקפיטאליזם הדורסני.אולם אם נתבונן ונבחן להיכן הגיעה האנטישמיות נגלה כי היא הגיעה למקומות בהם לא היו חיים יהודים כלל לדוגמא יפן שאין בה כמעט יהודים מתברר שהאנטישמיות שם נפוצה .כאשר בוחנים את תופעת האנטישמיות כיצד חדרה לתודעה האנושית אפשרי לומר שהיא הפכה ממש כמעט לתופעה מיסטית ולכן האתגר להבין את התופעה הופך למשימה קשה במיוחד. אולם ננסה בכל זאת לרדת לעומק הדברים וננסה להבין עד כמה שאפשרי וניתן להבין זאת.ישנה אימרה(הלכה) ביהדות האומרת כך:"עשיו שונא ליעקב", מה פירוש הדבר ובכן פירוש האימרה היא :דע לך בכל מצב ובכל זמן עשיו תמיד יהיה נגד יעקב דהיינו זה חוק בהיסטוריה האנושית.ננסה נחזור מעט לאנטישמיות ה"פשוטה"והראשונית ביותר.עם ישראל נמצא במצרים בא ואומר פרעה ספר שמות א' פסוק י':הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ.

למה אמר זאת פרעה?על פניו טיבעי הדבר שעם שיש לו זהות ונאמנות ללאום אליו הוא משתייך ואינו מתבולל ומתערבב בעם בתוכו הוא יושב ומתגורר יתכן מאוד ומאחר ואינו חלק מאותו עם יווצר מצב שתתפתח מלחמה ובעת משבר האינטרס של אותו עם נוכרי יהיה שונה וכתוצאה מכך עם זה יעבור לצד השני.

הרעיון הזה רדף את העם היהודי במשך שנים רבות והתעורר בהמון צורות ובהמון מדינות הווה אומר שליהודים יש נאמנות כפולה דהיינו למדינה שבה הם מתגוררים אך באותה נשימה גם למדינה אחרת ובימינו למדינת ישראל .הרציונאליות באנטישמיות הפרעונית היא סבירה ולא ספציפית לעם היהודי בזמנו אלא לכל עם באשר הוא נמצא ואינו מתבולל ונטמע בתוך אותו עם שהוא יושב בתוכו.דהיינו המשוואה אומרת כך: אם אני שונה ממך ולא מתבולל בך ושומר על סממנים חיצוניים שונים ממך ואני שומר על יחודיות שונה ממך יוצא מכך שאני הופך אוטומאטית להיות אוייבך.אם כך אפשר להגדיר זאת בסולם ההגדרות של תופעת האנשטישמיות כאנטישמיות פוליטית.

הסוג השני במקורו הינו אנטישמיות דתית ובעומקו הינו במאבק הרוחני בין היהדות ,הנצרות והאיסלם.

במשך כל שנות התהוותן של הדתות הן הדת הנוצרית והן דת האיסלם הפיצו אנטישמיות בצורה עיקבית ואידיאולוגית ולכך יש סיבה מאוד עמוקה והיא שיש תחרות בין היהדות הנצרות והאיסלם.

אם נברר מה הנצרות אומרת נמצא שדבריה הם:

נכון אלוקים בחר בכם היהודים,קיבלתם תורה במעמד הר סיני אבל נכשלתם ולכן אלוקים עשה ברית חדשה וזאת הנצרות.לכן אם מתבוננים על דברי הנצרות נמצא שאין פשרה עם היהדות,דהיינו או אני או אתה. אם היהדות נכונה אז הנצרות טועה וכך להיפך. כל התפיסה לגבי פלוראליזם דתי בין הנצרות והיהדות אין בה שמץ פלוראליסטי דהיינו ,המאבק הוא או אני או אתה.

אם נתבונן באיסלם נמצא שגם המוסלמים טוענים שהיתה התגלות אלוקית לעם ישראל וניתנה התורה אבל העם היהודי סילף את התורה ולמעשה מי שהיה בעקידה לא היה יצחק אבינו אלא ישמעאל. ולפיכך הם הדת הנבחרת והיהודים סילפו את העובדה עד שמוחמד ימח שמו בא ויישר את ההדורים ותיקן את סילוף היהודים. אי לכך יוצא שבמאבק הדתי גם עם האיסלם מסתבר שגם כאן או שהאמת היא אצלי או אצלך ואין פשרות בנידון.

לכן נמצא שכל הבסיס למאבק הרוחני-דתי הוא בעיקרון:אלוקים נתן שליחות ,מהי אותה אמת?ומי מחזיק בה?.

בנצרות נתווספה טענה יותר קשה והיא שאנחנו הרגנו את יש"ו ימח שמו וזכרו ,כתוצאה מכך זה יצר הסתה והאשמה גורפת לאורך שנים רבות.במשך כל הזמן הזה דהיינו קרוב לאלף תשע מאות ותשעים שנים אנחנו ההינו צריכים לחיות עם אותה אנטישמיות שיצאה מכלל פרופורציה עד כדי נידוי,דיכוי ,השפלה ורדיפות בלתי פוסקות,פוגרומים ועלילות דם .זוהי למעשה ההיסטוריה היהודית הרצופה זוועות וצמודה, לאנשטישמיות הדתית הזאת.

בתקופת נפוליאון ותחילת תקופת האמנציפאציה, חל שינוי דרסטי ונפלו חומות הגטאות וליהודים ניתנה אפשרות לעסוק בכל מקצוע שחפצו ולהתגורר היכן שבחרו, ופתאום כל האידיאולוגיה של האנטישמיות הקלסית הושמה בצד וניתן חופש מוחלט ליהודים ובכך החלו שינויים מדהימים בעם ישראל.ראשית החלה תנועת ההשכלה ,לאחר מכן נוצרה מערכת בה עם ישראל מנסה לבנות את עצמו ללא קשר רוחני עם אלוקי ישראל. דהיינו ויתור על אמונה דתית והפיכתו של עם ישראל לגוי ככל הגויים.כתוצאה מכך נוצר מצב שההסבר לאנטישמיות הוא :יש אנטישמיות בגלל שהעם הזה הוא לא נורמלי כי אין לו מדינה ואינו יושב בגבולות ארצו ואין לו מקום אליו באמת הוא משתייך הווה אומר, אם תהיה ליהודים מדינה אז הכל יסתדר.הרצון להיות גוי ככל הגויים מתואר היטב בספר יחזקאל פרק כ, פסוקים לב'-לד'-

וְהָעֹלָה, עַל-רוּחֲכֶם--הָיוֹ, לֹא תִהְיֶה: אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת--לְשָׁרֵת, עֵץ וָאָבֶן. חַי-אָנִי, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה: אִם-לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה--אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם. וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם, מִן-הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם, מִן-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם--בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה.

בפסוקים אלה מתאר הנביא את רצונו של העם להיות גוי ככל הגויים אך בתגובה לרצון העם להתערבב בגויים ולהיות כמותם מודיע הקדוש ברוך הוא כי העונש יהיה כך שהעם יתקבץ ויחזור לארץ ישראל.כביכול למראית עין אין בכך שום עונש אלא פרס אבל נתעמק ונתבונן מעט יותר לעומק ונמצא שיש במהלך שכזה אתגר קשה יותר. דהיינו בוא ונראה אייך תתבוללו בארצכם כאשר אתם נמצאים בגטו רוחני כשאתם מוקפים בעמים ששונאים אותכם שנאה תהומית ובכך לא תתתאפשר התבוללותכם.

על רקע תהליך זה, נמצא את הסוג השלישי לתופעת אנטישמיות ,הלוא היא האנטישמיות הנאצית, שהיא שונה לחלוטין משני הסוגים האחרים .אנטישמיות זו לא בנויה על יסודות דתיים רוחניים ולא על הרקע שהיהודים הם זרים ומוזרים אדרבא,היהודים הגרמנים לא הפגינו שום דת ויותר מכך הם אמרו: "הייה יהודי בביתך ואדם בצאתך". הם השתלבו בכל מערכות החיים הגרמניים,הדגישו את נאמנותם לגרמניה ואף הצהירו כי ברלין היא ירושלים .כל האידיאולגיה הנאצית לא היתה מבוססת על דת אלא, על בסיס אחר לחלוטין והוא :תורת האבולוציה.

היטלר ימח שמו תאר זאת בספרו מיין קאמפף ובו הסביר כי החזק משתלט על החזק ובכך הוא משביח את האנושות. אולם ,ישנו עם אחד שהוא עם מנוון וחלש והוא עם טפילי שידע שאין לו סיכוי במלחמה האבולוציונית של העמים והתקדמות האנושות לכן ,עם זה המציא את המוסר, כדי לשתק את החזקים ובמקום שהחזק ישתמש בכוחו כדי לנצח ,כי זה מצב טבעי וכך צריכה להתקדם האנושות ,אז בא העם הטפילי הזה ועל ידי רגשות אשמה ומוסריותו ,שינה את הכללים הטבעיים של האבולוציה. עוד הוסיף הצורר ימח שמו וכתב שהיהודים הטילו שני מומים, אחד בגוף וזה ברית המילה והמום השני בנפש והוא המצפון ,בכך כל ההתקדמות האנושית הטבעית נהרסה לחלוטין.מאז סובלת האנושות את כל התחלואים והצרות שיש בעולם ,לכן האבולוציה והכוח הוא הדבר הנכון כי רק כך אפשר לקדם את האנושות.

שימו לב!אם קידמה היא הערך הנכון ולא מוסריות או קדושה חיי אדם אז בעיקרון הוא צדק.ונמצא שאכן הנאצים ימח שמם ,ביטלו לחלוטין את התפיסה של חיי הפרט ורצחו, לא רק יהודים או צוענים אלא גם חולי נפש ועוד.בפועל רבים בעולם האמינו בשיטה הנאצית למרות שלא היו נאצים כי כביכול ביסוסה הושתת על ערך מדעי.לפיכך שיטתו של היטלר ימח שמו היתה לשכנע על ידי שטיפת מוח אינטנסיבית שהיהודים הם לא בני אדם אלא חולדות ושאר מיני מזיקים.

היום במדינת ישראל אנו עומדים בפני שני סוגים של אנטישמיות האחת דתית רוחנית מצד האיסלם והשניה כחלק ממאבק על ארץ ישראל וריבונותנו הלאומית.

עד כה הצגתי את האנטישמיות ממבט היסטורי כללי ,עתה אגש להציג את המבט הפנימי של האנטישמיות.

אנו צריכים להבין! יש מתכנן להיסטוריה ובתורה כתוב דבר מדהים , עם ישראל הוא עם חכם ונבון וחוכמתו של העם יהיה לדוגמא ומופת בעיני כל העמים אולם, בסופו של דבר העם יהיה מבוזה ושנוא בעיני הגויים ואצטט את הכתוב בספר דברים פרק ד' פסוק ד'-ח':

וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּיהוָה, אֱלֹהֵיכֶם--חַיִּים כֻּלְּכֶם, הַיּוֹם. רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים, כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי, יְהוָה אֱלֹהָי: לַעֲשׂוֹת כֵּן--בְּקֶרֶב הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ. וּשְׁמַרְתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם--כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם, לְעֵינֵי הָעַמִּים: אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה. כִּי מִי-גוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו, כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ, בְּכָל-קָרְאֵנוּ אֵלָיו. וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם.

דהיינו ,לאנטישמיות יש שורש מאוד עמוק בתכנון ההיסטורי של האנושות.

עם ישראל נע בהיסטוריה ויש לו תפקיד ,הוא צריך להשפיע ובקלות הוא צריך גם להיות מושפע ולכן הבידוד שלו הוא אתגר מאוד קשה ככתוב בתורה בספר במדבר כג'

הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב


דהיינו שהאנטישמיות מהווה בידוד לאומי של עם ישראל והינו מקדם הגנה מהתבוללות בעמים האחרים.בגמרא נאמר :

למה נקרא הר סיני בשמו זה כי מסיני יצאה שנאה וירדה אל העולם.

במעמד הר סיני קרה דבר מאוד מוזר, עד אז האמת היתה אוניברסאלית,אדם הראשון קיבל אמת לכל האנושות,נח קיבל אמת לכל האנושות, הווה אומר הקדוש ברוך הוא העביר אמת לכל האנושות בכמה שלבים ובכל זאת הדבר הסתיים בכישלון גורף. אי לכך החליט הקדוש ברוך הוא לבחור לו עם אחד מכל אומות העולם שיהיה דוגמא אישית ואו אז, עם ישראל מקבל תורה .הקדוש ברוך הוא מצפה מאיתנו להיות דוגמא אישית ,דהיינו :אתה בחרתנו מכל העמים .בעקבות זאת ירדה שנאה תהומית לעולם ובכן יוצא מכך כי האמת האבסולוטית נמצאת בידו של עם ישראל. הווה אומר מעשים שבהם עם אחר יחטא אינם דומים לחטאו של עם ישראל .לכן הקדוש ברוך הוא לא סולח באותה מידה לעם ישראל כמו לשאר אומות העולם.יוצא מכך שאם עם ישראל בא בשם האמת האבסולוטית הציפיה ממנו היא לדרגות הגבוהות ביותר של מוסריות ואמיתות וכל פגם הכי קטן יבלוט ויתגבר לאין שיעור.דהיינו אם עם ישראל כן יתהלך בדרך האמת האבסולוטית יהפוך למושג של הערצה ,אם לאו ,יהיה מושא לשנאה, הרבה מעבר לכל עם אחר וכך בדיעבד, "נולדת" האנטישמיות שאינה מרשה לעם ישראל להתנהג בצורה בינונית ובכך מצפים מעם ישראל להתנהג בדרגה רוחנית גבוהה ביותר.

במהלך ההיסטוריה היהודית בתקופתו של הושע בן אלה מלך ישראל שהיה מלך שעשה את הטוב בעיני השם יתברך אולם אף על פי כן הוגלה עם ישראל לאשור וזאת למה?מספרת הגמרא על עונש אלוקי ועל מה היה אותו עונש נורא? השם יתברך מעניש את עם ישראל על שלא עלה לרגל לירושלים כאשר היה באפשרותם לעלות לירושלים שלוש פעמים בשנה לאחר איסורו של ירבעם בן נבט מלך ישראל על העליה לרגל דהיינו כאשר ניתנה האפשרות לעלות לרגל העם לא רצה לבצע את הוראת האלוקים.יוצא מכך שהקדוש ברוך הוא משתמש באנשים מסויימים כדי לבצע את הוראותיו ולהביא את עם ישראל ללכת בדרך השם יתברך ואם לאו ,מענישו.מידת הדין ומידת החסד עדיין מתקיימים במהלכים האלוקיים.אולם ישנו מצב שהוא הקשה והגרוע מכל ,זהו המצב בו הקדוש ברוך הוא עוזב את עם ישראל לאחר שזה מפר את הברית וקורע את שטר הברית ומסלק את האלוקים לחלוטין אז הקדוש ברוך הוא מסיר את הגנתו הבלעדית מעל עם ישראל ומסתיר פניו ,נותן את העם בידיהם של האנטישמיים הצוררים הגדולים ביותר שטוענים שאם אתה, עם ישראל החלטת לחיות ללא אלוקים ואין בך שום מוסר וחיבור לאמת האבסולוטית שבגללה אתה קיים אז ,כל שמץ של מוסר מהווה איום וסיבה טובה לחסל את העם היהודי ובכך העם היהודי הינו אוייב האנושות. הסתרת הפנים הגדולה הזאת מובילה לביצוע אחת הזוועות הקשות והנוראיות שקרו לעם ישראל איי פעם, השואה.היום כאשר אנחנו חיים במדינת ישראל שאמורה להיות שלב מפתח בהבנה שאם עם ישראל יתפקד כעמו של אלוקים ויהווה דוגמא ומופת לשלמות התפקיד האלוקי, שניתן לנו במעמד הר סיני וימלא את יעודו אז יוכל העם היהודי לחיות ולהתקיים בארץ ישראל ויהווה אור לגויים. במידה ולא נעשה את המוטל עלינו ונבחר בדרך האחרת, נמצא את עצמנו בפרשת דרכים נוספת אשר ,בסופה תתכן שואה נוספת.על כל אחד ואחת מאיתנו לעצור עכשו ולהחליט באיזה צד אנחנו בוחרים? האם אנו בוחרים בחיים עם אלוקים ומימוש הברית שניתנה לנו במעמד הר סיני או, חס ושלום ההיפך.

eXTReMe

eXTReMe Tracker